Υπηρεσίες

Στήριξη & Πρόληψη για Όλους

Στο Κέντρο Πρόληψης Τρικάλων προσφέρουμε υπηρεσίες που στηρίζουν τον άνθρωπο σε κάθε στάδιο της ζωής του. Μέσα από δράσεις ενημέρωσης, συμβουλευτικής και εκπαίδευσης, στεκόμαστε δίπλα σε παιδιά, εφήβους, γονείς, εκπαιδευτικούς αλλά και ολόκληρη την κοινότητα. Στόχος μας είναι η πρόληψη των εξαρτήσεων, η ενίσχυση της ψυχοκοινωνικής υγείας και η καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής που προάγουν τη συνεργασία, τη δημιουργικότητα και την ανθεκτικότητα. Με επιστημονική ομάδα και ανθρώπινη προσέγγιση, υποστηρίζουμε την κοινωνία των Τρικάλων, χτίζοντας γέφυρες εμπιστοσύνης και φροντίδας.

Οικογένεια

Η σύγχρονη εποχή, με τις γρήγορες αλλαγές και την κρίση αξιών, επηρεάζει βαθιά την οικογένεια. Γονείς συχνά νιώθουν αβεβαιότητα για τον ρόλο τους ως σύζυγοι και ως πρότυπα για τα παιδιά τους, ενώ οι κοινωνικές και οικονομικές δυσκολίες αυξάνουν το άγχος και τις πιέσεις.

Το Κέντρο Πρόληψης Τρικάλων στηρίζει προγράμματα ενδυνάμωσης γονέων μέσα από τη φιλοσοφία της Ανθεκτικότητας, βοηθώντας τις οικογένειες να αξιοποιούν τα εσωτερικά τους αποθέματα αντί να εστιάζουν μόνο στα προβλήματα.

Με τη μέθοδο της Βιωματικής Εκπαίδευσης, οι ομάδες γονέων γίνονται χώρος ανταλλαγής εμπειριών, ενίσχυσης σχέσεων και προώθησης υγιών προτύπων ζωής. Απευθύνονται σε γονείς παιδιών από νηπιακή έως εφηβική ηλικία και λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους σε όλο τον Νομό Τρικάλων.

Οι θεματικές ενότητες που αναπτύσσονται στις ομάδες γονέων:

  • Φιλοσοφία Πρόληψης
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας – Ενεργητική ακρόαση
  • Δυναμική οικογένειας – Κύκλος ζωής της οικογένειας – Σχετίζεσθε – Ρόλοι
  • Αναγνώριση – Έκφραση συναισθημάτων
  • Συγκρούσεις
  • Αυτοεκτίμηση
  • Ανάγκες παιδιών – Ανάγκες γονέων – Εφηβεία
  • Οικογενειακή Συναισθηματική Ανθεκτικότητα
  • Ο ρόλος των γονέων

Σχολική Κοινότητα

Το σχολείο, ως δεύτερος βασικός θεσμός μετά την οικογένεια, συμβάλλει καθοριστικά στη γνωστική, συναισθηματική και ηθική ανάπτυξη του παιδιού, διαμορφώνοντας αξίες και στάσεις ζωής. Ωστόσο, οι κοινωνικές και πολιτισμικές αλλαγές το καλούν να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο του.

Η ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής και η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης από μικρή ηλικία ενισχύουν ουσιαστικά την ψυχοσυναισθηματική προστασία των μαθητών. Τα προγράμματα πρόληψης στο σχολείο εστιάζουν στη βελτίωση των κοινωνικών σχέσεων, στην ποιοτική επικοινωνία και στη δημιουργία ενός θετικού κλίματος — «Σχολεία που νοιάζονται και φροντίζουν».

Σύγχρονες έρευνες δείχνουν ότι η συστηματική εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων προλαμβάνει τη χρήση ψυχοτρόπων ουσιών, όταν οι μαθητές εκπαιδεύονται σε δεξιότητες ζωής με τη συμμετοχή και την υποστήριξη εκπαιδευτικών και άλλων σημαντικών ενηλίκων.

Το σχολείο αποτελεί ένα χώρο κατάλληλο για παρεμβάσεις πρόληψης:

  • γιατί η έναρξη της χρήσης ψυχοτρόπων ουσιών τοποθετείται στην πρώτη εφηβική ηλικία
  • γιατί στο σχολείο μπορούμε να προσεγγίσουμε το σύνολο των παιδιών
  • γιατί είναι το κατάλληλο πλαίσιο για να εφαρμόσουμε συστηματικά, μακρόχρονα προγράμματα πρόληψης και αγωγής υγείας
  • γιατί μας δίνει τη δυνατότητα να εντοπίσουμε τα παιδιά που «φλερτάρουν» με τη χρήση και ίσως βρίσκονται σε κίνδυνο χωρίς να τα στιγματίσουμε,
  • γιατί το πλαίσιο του σχολείου βοηθά ώστε να ενθαρρύνουμε την καλύτερη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων, η οποία βοηθά σημαντικά στην υγιή ανάπτυξη των παιδιών.

Ομάδες Εφήβων

Βιωματικά Εργαστήρια Εφήβων με τίτλο « Πρόληψη και Δεξιοτήτες Ζωής»

Το Κέντρο Πρόληψης Ν. Τρικάλων προσφέρει στους Εφήβους βιωματικά εργαστήρια (εκτός σχολικού πλαισίου). Τα Εργαστήρια περιλαμβάνουν δίωρες συναντήσεις με συχνότητα μία ανά εβδομάδα/15ημερο ή ανά μήνα (απογευματινή ώρα εκτός του ωρολογίου σχολικού προγράμματος).

Στην ομάδα μπορούν να συμμετέχουν έφηβοι απο 11-17 ετών με μέγιστο αριθμό συμμετεχόντων 20 άτομα. Στόχος του προγράμματος αυτού είναι η ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης του εφήβου στην κρίσιμη περίοδο της ζωής του. Μέσα από βιωματικές διεργασίες, ο έφηβος μοιράζεται αγωνίες και ανησυχίες, δέχεται συναισθηματική υποστήριξη, και παράλληλα καλλιεργεί ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες.

Συγκεκριμένα η θεματολογία του εργαστηρίου περιλαμβάνει:

  • Εφηβεία
  • Κοινωνικές επιρροές-Πρόληψη εξαρτήσεων
  • Φιλία- διαπροσωπικές σχέσεις
  • Αυτοεκτίμηση
  • Επικοινωνία και έκφραση συναισθημάτων
  • Σχολικός εκφοβισμός
  • Διαχείριση του άγχους

Σχολική βία και εκφοβισμός

Πρόληψη για τον Σχολικό Εκφοβισμό

Η επιθετικότητα στο σχολείο αποτελεί μια ανησυχητική πραγματικότητα και για τη χώρα μας, όπως δείχνουν τα τελευταία ερευνητικά δεδομένα. Γονείς και δάσκαλοι εκφράζουν συχνά ανησυχία για φαινόμενα βίας μεταξύ παιδιών.

Το Κέντρο Πρόληψης Π.Ε. Τρικάλων, αναγνωρίζοντας τη σοβαρότητα του ζητήματος, δίνει προτεραιότητα σε δράσεις πρόληψης μέσα στην οικογένεια και τη σχολική κοινότητα, με έμφαση στην αντιμετώπιση της επιθετικότητας.

Ο όρος bullying χρησιμοποιείται για να περιγράψει επαναλαμβανόμενες βίαιες ή επιθετικές πράξεις από ένα ή περισσότερα παιδιά εναντίον ενός άλλου, με σκοπό να του προκαλέσουν σωματικό ή ψυχικό πόνο. Η σχολική επιθετικότητα επηρεάζει αρνητικά τόσο τα θύματα όσο και τους θύτες, αλλά και τους μαθητές που γίνονται μάρτυρες τέτοιων περιστατικών.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Τα σχολεία χρειάζεται να αναπτύξουν πλαίσιο που ενθαρρύνει τη συμμετοχή των μαθητών στον σχεδιασμό και την εφαρμογή αντιεπιθετικών συμπεριφορών. Οι εκπαιδευτικοί έχουν καθοριστικό ρόλο, καθώς μπορούν να διασφαλίσουν το κλίμα και την πολιτική του σχολείου. Σημαντικός όμως είναι και ο ρόλος της οικογένειας, που μέσα από στενή συνεργασία με το σχολείο συμβάλλει στην πρόληψη τέτοιων φαινομένων.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ
Κοινός στόχος Σχολείου και Οικογένειας είναι η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού (bullying). Βασική προϋπόθεση αποτελεί η στενή συνεργασία τους, μέσα από σχέση εμπιστοσύνης και αλληλοϋποστήριξης. Συχνά, η στάση του παιδιού απέναντι στη βία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό αντικατοπτρίζει βιώματα και αξίες που προέρχονται από την οικογένεια.

Πρόληψη στην κοινότητα

Δράσεις πρόληψης στη κοινότητα

Η συνεχής πληροφόρηση και ενημέρωση του γενικού πληθυσμού συμβάλλει ουσιαστικά στην ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση της κοινωνίας και αποτελεί το πρώτο βήμα για την πρόληψη πολλών σύγχρονων προβλημάτων. Μέσα από δράσεις ενημέρωσης, οι πολίτες αποκτούν πρόσβαση σε αξιόπιστες πληροφορίες, καλλιεργούν υπεύθυνη στάση και ενδυναμώνονται ώστε να συμμετέχουν ενεργά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Παράλληλα, τέτοιες πρωτοβουλίες προάγουν τη συνεργασία μεταξύ φορέων, υπηρεσιών και τοπικών δομών, δημιουργώντας ένα θετικό κλίμα που ευνοεί τον διάλογο, την αλληλεπίδραση και την ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων. Έτσι ενισχύονται οι υπάρχοντες δεσμοί και δημιουργούνται νέοι, καλλιεργώντας πνεύμα συλλογικότητας και αλληλεγγύης ανάμεσα στα μέλη της κοινότητας.

Τέλος, η επένδυση στη συνεχή ενημέρωση και πρόληψη δεν έχει μόνο άμεσα αποτελέσματα, αλλά δημιουργεί τις βάσεις για μια κοινωνία πιο ανθεκτική στις προκλήσεις του μέλλοντος. Η γνώση και η συνεργασία μετατρέπονται σε εργαλεία που προστατεύουν, ενδυναμώνουν και εμπνέουν τα μέλη της κοινότητας να χτίσουν ένα καλύτερο αύριο.

Δράσεις στην ευρύτερη κοινότητα

  • Σεμινάρια ευαισθητοποίησης σε κοινωνικές ομάδες (πολιτιστικοί και αθλητικοί σύλλογοι, ένοπλες δυνάμεις, αστυνομία, εκκλησία, επαγγελματίες κοινωνικών υπηρεσιών του Νομού κ.ά.).
  • Διοργάνωση ομιλιών, ημερίδων και εκδηλώσεων.
  • Συμμετοχή σε εκθέσεις και συνέδρια.
  • Συνεργασίες με φορείς που δραστηριοποιούνται στον χώρο της ψυχικής υγείας.

Θεματολογία εκδηλώσεων

  • Ζητήματα ουσιοεξαρτήσεων.
  • Ενδοσχολική βία.
  • Εξάρτηση από το διαδίκτυο.
  • Συναισθηματική και ψυχική ανθεκτικότητα.
  • Άλλα κοινωνικά προβλήματα της σύγχρονης εποχής.

Privacy Preference Center